Att dela upp transaktioner som slås ihop av banken, BRF osv är en vanlig fråga för Spirecta. Nedan följer fyra olika tillvägagångssätt för att dela upp transaktioner.
Viktigaste: Varför vill du dela upp transaktionen?
I Spirecta kan du göra det mesta och därför försöker vi förmedla principen “tillräckligt bra”. Börjar därför med att ställa dig frågan:
Vad är anledningen till att jag vill dela upp den här transaktionen?
eller
Kommer det här bidra med att ge mig information som jag önskar?
Exempel A) Amortering och ränta som klumpsumma
Om du har en klumpsumma från banken på amortering + ränta är det generellt sätt bra att dela upp transaktionen eftersom amortering är sparande (minskar skulden) medan ränta är en utgift. Då rekommenderar vi att dela upp eller splitta transaktionen
Exempel B) Hemmakväll video + godis
Om du däremot är på Hemmakväll och har handlat godis och hyrt en film, då kanske det inte är superrelevant att bokföra godis och filmen för sig. Visst det går att göra, men kostnaden för tiden att göra det kanske överstiger värdet som det ger att ha godis seperarat från film.
Kontentan är att det finns inget “rätt svar” eller hur man måste göra, utan det handlar väldigt mycket om vilka frågor vill jag att Spirecta ska hjälpa mig att svara på? i exemplen ovan är kanske frågorna: “Hur mycket amorterar jag per månad?” och “Hur mycket betalar jag i månaden i ränta?” mer värdefulla än att “Hur mycket går till film resp. godis på hemmakväll?”.
Så vår rekommendation är att prova sig fram och hitta sin nivå av tillräckligt bra. Om du väl kommer fram till att du vill kunna dela upp en transaktion i flera delar följer nedan 5 olika sätt att göra det på.
Lycka till!
Oliver & Spirecta-teamet