Lägg till inkomster, utgifter och andra transaktioner in i Spirecta genom våra import-verktyg

I Spirecta har du flera möjligheter att lägga till inkomster, utgifter och andra typer av transaktioner. nedan finner du en översikt över de olika sätten.

Importera via kopiera / klistra in kontoutdraget Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Importera via BankID Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Importera via .csv-fil Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Kopiera / Klistra in via Excel Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Importera via Excel-fil Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Lägg till flera transaktioner manuellt Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Lägg till en enskild transaktion Läs mer i manualen Öppna i verktyget
Avancerad import via Excel (debet/kredit) Läs mer i manualen Öppna i verktyget

Du kan även få en god överblick genom att läsa mer nedan.


Alt 1. Importera via kopiera och klistra in ett kontoutdrag (rekommenderas)

Det här är det sätt som vi rekommenderar att lägga till inkomster, utgifter och andra transaktioner i Spirecta. Den främsta anledningen är att det alltid fungerar då det inte förlitar sig på andra parter som t.ex. den automatiska importen via Tink.

Fördelar:

  • När man har fått in snitsen är det både snabbast och säkrast
  • Inte beroende på tredje part som t.ex. Tink.
  • Fungerar på alla banker, kreditkort och leverantörer
  • Om en leverantör mot förmodan saknas, kontakta oss så löser vi det. Läs mer.

Nackdelar:

  • Kan upplevas något omständligt första gångerna man gör det.


Alt 2. Importera automatiskt via BankID

Det andra sättet att importera data till Spirecta är genom att automatiskt ansluta till din bank eller leverantör via en lösning som t.ex. BankID.

Fördelar:

  • Smidigt då du slipper kopiera- och klistra in-stegen
  • Smidigt att importera när bankanslutningen väl är gjord

Nackdelar:

  • Lite krångligt att sätta upp en korrekt BankID-anslutning
  • Beroende av att både Tink, Banken och Spirecta kan prata med varandra
  • BankID-anslutningen kan ta upp emot 2 minuter att kopplas upp


Alt 3. Importera via .csv-fil från din bank

Det här är en variant på alternativ ett. Ibland erbjuder bankerna möjligheten att exportera en så kallad .csv-fil. Det är en förkortning för komma-separerad fil. Det är ett sätt för datorer att kommunicera med varandra.

Fördelar

  • Sättet som ger minst fel vid importer

Nackdelar

  • Lite omständigt första gången man gör det.


Alt 4. Lägg till flera inkomster och utgifter samtidigt

Vi har ett verktyg i Spirecta där du kan lägga till flera transaktioner samtidigt.

Fördelar:

  • Praktiskt när man inte vill lägga in transaktioner i förväg

Nackdelar

  • Ganska tidskrävande


Alt 5. Lägg till en enskild transaktion (mest flexibelt)

Ett annat sätt är att använd vår guide för att lägga till en enskild transaktion. Det här är det mest flexibla sättet eftersom du kan skapa vilken typ av transaktion som helst.

Fördelar:

  • Det absolut mest flexibla sättet att lägga till en transaktion
  • I det avancerade läget kan du till och med använda debet och kredit-belopp
  • Enkelt och logiskt att förstå
  • Väldigt bra när man vill göra lite mer avancerade korrigeringar / förändringar

Nackdelar

  • Tidskrävande om man ska lägga till flera transaktioner


Alt 6. Importera via Excel-fil (inkomster och utgifter)

Ett annat sätt som du kan importera inkomster och utgifter till Spirecta är genom att ladda upp en Excel-fil.

Fördelar:

  • Ett enkelt sätt att importera om det saknas stöd för din Bank i dagsläget

Nackdelar:

  • Kräver att Excel-mallen följer vår struktur med tre kolumner (datum, titel och belopp)
  • Något begränsad då den ersätter kopiera- och klistra-in funktionen, vilket innebär t.ex. att alla transaktionerna måste komma från samma bankkonto eller kreditkort.


Alt 7. Avancerad import via Excel

Det sista sättet är också det mest avancerade sättet. Vi avråder normalt från det här sättet att importera data då det är lätt att det blir fel. Den stora fördelen är dock att du kan skapa vilken typ transaktion som du vill, du kan importera från flera konton samtidigt och mycket mer.

Fördelar

  • Extremt flexibelt

Nackdelar: