Hur särskilja mina personliga utgifter från min mans?

Hej
Jag är helt ny på Sprirecta och det finns säkerligen svar på min fråga någonstans i forumet
men jag har inte lyckats hitta det.

Jag vill kunna analysera/särskilja vissa personliga utgifter från min mans, tex kläder respektive prylar.
Jag kan ju skapa separata utgiftskategorier som heter Carin-kläder respektive Björn-kläder men
jag tycker att det borde kunna gå separera från vilket konto som kostnaden dragit från.

Går detta? Hur gör jag?

Hej och varmt välkommen @Carin

Svaret beror på om du vill se din mans utgifter alls eller inte.

Hänvisar till några guider av Jan:

Hälsningar,
Oliver

Tack Oliver
Vi blir successivt mer vana vid verktyg och har hittat flera lösningar.
Det som återstår är dock rapporten “Balansräkningens utveckling över tid”. Trots att jag har lagt in 50% ägande på både huset och bolånet så ser det ut som att hela lånet och värdet räknas med även när jag lägger ett “filter” under inställningar.

1 gillning

Hej Carin, härligt att ni kommer in i det allt mer! Vad för filter har du applicerat? Skulle du kunna ta en skärmdump på hur det ser ut :slight_smile:

Här har jag gjort försökt skapa en inställning så att jag kan följa min resp min mans förmögenhetsutveckling över tid. Dock så följer hela värdet av huset resplånet med och inte bara min halva.

Här har jag tex lagt in 50% ägande på huset och 50% del av bolånet

Hej @Carin ,

Jag har pratat med Jan och den funktionen finns inte i nuläget för balansrapport. Jag har skrivit upp det, såklart ska det finnas där också som på resultatrapporten.

Det du kan göra för att lösa det är att skapa dubletter av hus + bolån och halvera alla summor för att särskilja det med olika konton.

Såhär:

• Carin hus 50%: X kr
  • Partner hus 50%: X kr
  • Carin 50% lån hus: X kr
  • Partner lån hus: X kr

Hej

Tack för praktiskt lösning, så gör vi.

Carin Fant

1 gillning