Saknas din bank/kort eller kunde inte ditt kontoutdrag tolkas?

Kunde inte ditt kontoutdrag tolkas?

Om ditt kontoutdrag inte kunde tolkas och du får upp ett felmddelande så betyder det att Spirecta inte kunde läsa in det och tolka det korrekt. Det beror oftast på:

  1. Att kontoutdraget för banken, kredit- eller betalkortet inte finns i Spirecta. Läs mer nedan.
  2. Att kontoutdraget är felaktigt inklistrat eller inte är komplett
  3. Att felaktig importmall har valts för kontoutdraget

Kontrollera att du förstår hur Spirecta borde fungera

När man är ny är det lätt att vara förvirrad kring huruvida det är en själv som gör fel eller om det faktiskt är verktyget som har fel. Skumma gärna därför t.ex. dessa två sidor kring hur det borde gå till med importen. Principen är nämligen samma för alla banker:

Du får även gärna dubbelkolla med kom-igång-guiden

Försök med det här till en början

Det är nämligen som så att varje bank har sitt eget format på kontoutdrag. Därför har vi behöver lära Spirecta hur varje enskild bank gör. Därför blir det ibland lite fel. Det som du kan göra för att testa själv är:

  1. Bekräfta att du har klistrat in kontoutdraget korrekt och att det är komplett. Oftast kan det ställa till det om första eller sista raden inte är helt komplett.
  2. Kontrollera att du har valt vår automatiska importmall eller att du har valt en korrekt mall i listan.
  3. Erbjuder din bank en export via t.ex. .csv-filer (läs mer här), om ja, pröva den istället.
  4. Om inget annat fungerar, kontakta oss och läs mer nedan

Vi beklagar att det inte fungerade att importera för dig första gången. Men tillsammans kan vi hjälpas åt att göra Spirecta bättre. :+1:

Om din bank eller ditt betal-, eller kreditkort saknas

Vi lägger kontinuerligt till nya importmallar som hjälper dig att tolka kontoutdragen från din bank eller kortutgivare.