Saldot / Ingående balans på mitt konto stämmer inte med verkligheten

Hej!

Har problem med Spirecta som redovisar orimliga siffror på mitt bankkonto. Handlar främst omingående balans som har blivit galet. Vad jag minns har jag aldrig haft så höga siffror på mitt bankkonto.

Hur fixar jag till detta problem med ingående balansen för hela perioden?

Bifogar skärmbilder


Det här är ett rätt vanligt fel och kan bero på många olika saker.

Det första som är viktigt för förståelsen är att balansen är summan av alla transaktioner som har gjorts på kontot. Det vill säga summan av alla inkomster, utgifter och överföringar som är bokade mot kontot. En enkel översikt för att illustrera det:

Datum Beskrivning Belopp Saldo
2022-01-01 Ingående balans 0 SEK
2022-01-25 Lön för januari 10 000 SEK 10 000 SEK
2022-01-28 Hyra -6 000 SEK 4 000 SEK
2022-01-29 Överföring till konto 2 -2 000 SEK 2 000 SEK
2022-01-31 Utgående balans 2 000 SEK

Notera att ingående och utgående balans inte är transaktioner utan bara “start”- och “slut”-värde. Ovan blir rätt logiskt - det har kommit in 10 000 SEK och det har gått ut 8 000 SEK alltså borde det vara 2 000 SEK kvar, vilket stämmer med ovan.

Jag skulle således - utan att ha sett någon transaktionsöversikt - säga det med 100 % sannolikhet beror på att alla transaktionerna är inte med eller så är några felaktigt bokförda. Jag skulle börjar felsöka enligt följande:

  • Om du precis har startat Spirecta så brukar jag ibland rekommendera att inte importera överföringar mellan konton. Om du inte har tagit med överföringar så har du ju garanterat fel saldo.

  • Om du har importerat överföring då skulle jag kollat att inte överföringarna har tagits med två gånger. När jag t.ex. importerar mitt kontoutdrag från Swedbank så finns där en transaktion “Betalning av Komplett Kreditkort” på t.ex. 5 000 SEK. Men när jag sedan importerar transaktionshistoriken från Komplett-kortet så kommer där finnas en transaktion “Inbetalning” på 5 000 SEK.

    Om jag registrerar båda dessa transaktionerna så kommer det ju bli fel eftersom det blir en dubbelöverföring. Saldot på Swedbank kommer ju minska med 2 x 5 000 SEK och amorteringen av kreditkortsskulden blir 2 x 5 000 SEK. Således; importera bara överföringar en gång mellan dina konton.

  • Därefter hade jag kollat att alla inkomster och utgifter är med.

Anledningen att inte ta med överföringar när man importerar första gången

En genväg i Spirecta är att inte importera överföringar mellan konton när man gör uppsättningen av Spirecta och importerar historik. Anledningen är att det tar rätt mycket tid att bokföra dessa utan att de ger särskilt mycket mervärde. Dvs. svaret på frågan “Vad var saldot på kontot den 17 januari 2022?” är inte superviktigt i jämförelse med frågan: “Hur mycket kostnader hade jag i januari 2022?”

Genom att skippa överföringarna får man den viktiga informationen om t.ex. inkomster och utgifter men saldot blir fel.

Korrigering av saldo / balansen

Så hur fixar man till det om man är säker på att man har fått med alla inkomster och utgifter och det bara är överföringarna som är fel?

Det enklaste är att man lägger en korrigeringstransaktion som förändrar saldot / balansen till det som man önskar att det ska vara. Om balansen / saldot på mitt konto är 10 000 SEK och det korrekta enligt banken per idag är 8 500 SEK, då behöver jag subtrahera 1 500 SEK (=8 500 - 10 000 SEK).

På samma sätt, om balansen / saldot i Spirecta är 10 000 SEK men på banken i verkligheten har jag 12 500 SEK, så behöver jag addera / öka värdet med 2 500 SEK (=12 500 - 10 000). I riktigt företagsbokföring får man absolut inte göra detta då det bryter mot lagen, men i Spirecta går det alldeles utmärkt.

Det man gör är att man i “Lägg till transaktion” väljer någon av följande transaktionstyper beroende på vad man vill göra (öka/minska) på vilken typ av konto (tillgång/skuld):

Mer information finns i följande artikel:

Hoppas det var ett svar på din fråga @MarcosMongeLopez

1 gillning

Hej!

Nu stämmer tillgången efter ha skapat en ny transaktion som korrigerar saldot/balansen för ungdomskontot och det är nu korrekt med verkligheten.

Utgår nu från att balansen på ungdomskontot stämmer med dessa höga siffror? eller är det fortfarande något som är fel vid importen?

Jag gissar att du har importerat Excel-filen som jag fixade till dig i supporten. Där exkluderade jag överföringarna, så det är anledningen till att det blev fel i just ditt fall. :slight_smile:

Så ja, det kommer att stämma från och med idag och framgent om du gör rätt i importerna med både inkomster, utgifter och överföringar. Men historiskt kommer saldot vara fel om du inte börjar lägga korrigeringstransaktioner för varje månad historiskt. Men det upplever jag väldigt lite värde med.

1 gillning