Två sätt att använda Spirecta - "Super-koll på öret" eller "Full-koll på kronan"

Efter att ha pratat med många av er användare så konstaterar jag att det finns två sätt eller “skolor” hur man använder Spirecta. Båda sätten ger mycket bättre koll än vad gemene man har och fungerar utmärkt för att hantera sin ekonomi. Här kommer en beskrivning av de två olika sätten, deras för och nackdelar.


1. Full koll på kronan

De flesta människor i Sverige har inte koll på sin ekonomi och 27 % har inte råd med en oförutsedd utgift på 5 000 kr. Bara att du läser det här innebär att du har bättre koll och mer intresse än de flesta.

I det här alternativet fokuserar man på att få en balans mellan ansträngning och resultat. Istället för att sträva efter perfektion siktar man in sig på Paretos 80/20-princip. Jag kommer få 80 % av resultatet med 20 % av insatsen.

Det du gör i det här scenariot är:

  • Importerar dina inkomster och utgifter
  • Du SKIPPAR interna överföringar mellan dina konton, tillgångar och skulder
  • Du uppdaterar värdet på tillgångarna och skulderna manuellt i slutet av månaden

Det kommer göra att du har koll på det mesta men att saldot på dina konton inte kommer att stämma inom månaderna utan bara i slutet när du går genom och uppdaterar dem. Det vill säga på månadsbasis kommer du ha i princip lika bra koll som i det andra alternativet.

Fördelar

Det kommer ta mycket mindre tid att bokföra i Spirecta och blir mindre komplext. Du tar bara med pengar in och pengar ut och sätter med jämna perioder (t.ex. månadsbasis eller kvartalsvis) värdet på dina tillgångar och skulder.

Nackdelar

Det blir inte exakt lika mycket koll och du har egentligen ingen koppling mellan din resultat- och balansräkning. Frågan är om du behöver det?


2. Super-koll på öret

Spirecta bygger på klassiska bokföringsprinciper som är flera hundra år gamla och är exakt samma som företag använder. Det medför att det är fullt möjligt att använda Spirecta för att ha koll ned på exakt öret i vartenda hörn av sin ekonomi. Precis så som företag måste göra enligt lagstiftningen.

Rent praktiskt innebär det i Spirecta att du:

  • Lägger in alla inkomster och utgifter
  • Du bokför alla överföringar mellan dina konton
  • Du registrerar värdeförändringar i tillgångar och skulder
  • Du behöver aldrig manuellt korrigera tillgångar/skulder eftersom det blir korrekt från början
  • och så vidare.

Det här kommer att ge dig koll på allt. Du kan till och med ta det till en nivå till att du bokför värdeförändringar som kapitalinkomster. Det vill säga att du har en inkomstkategori som är t.ex. “Värdeförändring på boende” där du bokför förändringar när huset ökar eller minskar i värde. Samma sak för värdepapper och liknande.

Fördelar

Det här är det korrekta sättet som gör att man verkligen har 100 procent koll på sin ekonomi. På riktigt. Det är perfektion som hade gjort revisor, redovisningskonsulter gröna av avund. Du kommer ha fantastiska grafer och rapporter och vara bäst. :slightly_smiling_face:

Nackdelar

Den enda och relativt stora nackdelen med det här angreppsättet är att det kommer ta tid att bokföra och kategorisera. Det går att automatisera till stora drag med hjälp av importregler att vara smart när man döper sina överföringar på banken (innan de kommer in i Spirecta) och så vidare. Men precis som företag betalar pengar för sin bokföring kommer du få betala med tid.


Vilket sätt ska man välja?

Jag tror att det framförallt handlar om en själv och vad du vill uppnå. Jag skulle resonera utifrån följande frågor:

  • Hur mycket tid vill du lägga på det och hur kul tycker du att det är?
  • Vad vill du uppnå med Spirecta? Går det att uppnå med alternativ 2 eller måste det vara alternativ 1?

Jag tror personligen att för de flesta fungerar “Full koll på kronan” minst lika som “Superduper koll på öret”. Men sedan beror det också på ambitionsnivå och vilka mål man har. Har du ekonomiska mål som de flesta inte har och vill uppnå saker som de flesta inte gör, då behöver man anstränga sig på en nivå som de flesta inte gör.

Jag själv använder faktiskt “Full koll på kronan”-angreppsättet. För mig är det inte värt tiden att ha exakt koll på vartenda öre utan “Ungefär räcker för mig”. Jag vet att det finns andra användare (som jag hoppas kommenterar nedan) som kör full koll på öret-metoden och är sjukt nöjda med det: De tenderar dessutom ha bättre pengakoll och ekonomi än de flesta.

Så här tänker jag, hur tänker du?

Relaterade artiklar:

1 gillning

Jag har testat runt lite i Spirecta och kommer att försöka mig på “super-koll på öret”. Dock kommer jag inte att importera historisk statistik i verktyget vilket förenklar det. Mitt angreppssätt kommer vara att lägga till alla ingående balanser vid ett månadsskifte och därefter importera utgifter och uppdatera värdeförändringar på tillgångar månatligen. På så sätt kommer balanser stämma löpande och det blir inte särskilt mycket jobb löpande. Blir gärna rättad om jag har gjort en tankevurpa :slight_smile:

Ingen tankevurpa, förmodligen sjukt smart att stämma av balanserna INNAN man börjar med importerna. Det har jag inte ens tänkt på. Då får man ju direkt facit på att man har tänkt rätt. :+1:

Tusan vad jag känner mig hemmablind ibland att jag inte ens har tänkt på det. :man_facepalming::joy:

Haha, det är väl det ett forum är till för? :sweat_smile: :smiley: Blir såklart mer problematiskt med det tillvägagångssättet om en användare vill importera historisk data, då behöver man veta balanserna vid ett visst datum (en del banker visar kanske det men har inte kollat).

Jag kör superkoll på öret och tycker det är jättekul. Jag är helt ny på det här med privatekonomi så jag håller på att lära mig, vilket innebär att jag klickar runt på det mesta. :slight_smile:
Jag kör importer och uppdateringar av värdet i början av månaden för en hel föregående månad, då kan jag leka lite med rapporterna och klicka runt igen. Men sen har jag inget att göra i systemet på nästan en hel månad igen… helt plötsligt längtar jag ju att en månad ska ta slut så jag kan se hur det har gått i rapporterna. :rofl:
Kör alla en gång i månaden och gör inget däremellan? Eller har ni tips vad jag ska roa mig med under månaden? :nerd_face:

Jag håller koll på varenda öre. Har ett separat excelark som är bättre på att hålla koll på hur mycket pengar jag “har kvar” varje månad, där försöker jag lägga in alla fakturor etc så fort jag får dem.

I Spirecta läser jag in transaktioner och värde på tillgångar (där värdet förändras) ca två gånger per månad, ca den 14:e och den sista dagen (alternativt 1:a nästa månad).

Håller med föregående inlägg, man vill ju komma till nästa månadsslut för att se hur det gått!

Haha visst är det ett härligt problem att ha. Om man verkligen inte vill vänta tills månadens slut så tänker jag att man skulle kunna hitta en företagare eller förening där man kan hjälpa till med bokföringen :slight_smile:

Hahaha, tack för dagens skratt… :joy:

Det var inget skämt utan en genuin tanke :slight_smile: Men det kanske är dags att du fixar ett samarbete med ett utbildningsföretag så att spirecta-användare kan få en deal på bokföringskurs och att vi därmed kan få möjlighet att “bokföra av oss” (motsvarande att springa av sig) på andra ställen när vårt eget är fixat för månaden :wink: