Tydligare tabeller och grafer för resultatrapporter

Vad sägs om att ha ett staplat stapeldiagram, istället för ett klustrat som i din bild, där färgerna är samma som är på det nuvarande diagrammet? Då kommer negativa inkomster hamna under nollstrecket, och positiva över. men med ett distinkt färgschema istället för nyanser av grönt kommer man kunna skilja på de olika kategorierna.

Med antagandet att de negativa inkomsterna förekommer, men sällan är särskilt stora, så skulle det för mig vara det mest intuitiva sättet att illustrera detta.

Ska kolla om vårt diagrampaket tillåter det. :+1: Återkommer, men det kommer ta en tid (några veckor). Det ligger i alla fall i vår utvecklingskö.

Upplever att jag har kommit en bit på vägen genom att löst hur man kan använda flera grafer för samma data i en rapport.

Här är ett exempel från gårdagens uppdatering:

eller

samt

eller

1 gillning

Så låt oss nu hjälpas åt med de viktigaste och bästa graferna så kan vi lägga till dem så man kan välja själv vilken graf man vill ha. :joy:

1 gillning

Jättebra jobb! Det kommer ta några dagar att gå igenom och smälta allt!

Ps tror spirecta försöker säga mig något…:joy:

1 gillning

Men vi får inte fler såna grejer i rapporten ”resultat över tid”? Och denna typ av graf har försvunnit? Tydligare tabeller och grafer för resultatrapporter - Nr 16 av janbolmeson

Samt dessa? Tydligare tabeller och grafer för resultatrapporter - Nr 7 av Apisto

Jag hade för mig att ni tyckte att denna grafen var kass? :flushed:

Denna graf har nu återuppstått. :joy:

1 gillning

Den är kass därför att vi bara får se 39 nyanser av grönt och rött :wink: och linjediagrammet gör kanske jobbet bättre. Om linjediagrammet också bara bestod av nyanser av grönt skulle det inte heller hjälpa så mycket.

Jag skriver faktiskt i det första inlägget att det är just den grafen jag skulle se kunna lösa många problem :slight_smile: Den skulle jag vilja ha som alternativ här Spirecta

Sorry, känner mig lite dum… jag fattar inte… vilken är graf är det som du skulle önska? Kan du lägga ett skärmklipp eller en bild från excel så ska jag försöka ordna det. :+1:

:+1: Toppen!!! Saknade den litet tag :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Haha, kom igen, den var borta mindre än 24 timmar… :joy::joy::joy:

Haha jaaa Men när jag började gå igenom allt nytt så hittade jag den inte och hann sakna den :slight_smile: Men du var sjukt snabb på att få tillbaka den igen :+1:

Hejsan, tar och återupplivar denna lite, när jag läser ovan så verkar det som om ni är ute efter något liknande. Att kunna lättare grafiskt jämföra en kategori eller grupp över tid?

Jag har följande ide, att ha både tid och kategori/grupp på X axeln eller färgas som i mitt förslag. Där första sortering görs på grupp/kategori och andra görs på månad.

Ritade upp något lite snabbt i paint för att visa vad jag menar. kanske redan är så att jag kan få tag i detta på något vis redan men bara inte hittat rätt.

4 gillningar

Tack för inspel! Tar med mig det här till planeringen!

1 gillning

@Jim_Akerstrom - satt och hade lite tid över ikväll… så här ser utkastet på grafen ut i utvecklingsversionen. Var det så du tänkte dig det? @Muraks har du inte varit inne på det här också?

1 gillning

Snyggt! Jo jag har funderat i dessa banor också. Jag gillar det grafiska att se en grupp tillsammans över tid :slight_smile:

Gällande upplösning (månad, år etc), ska det vara två olika rader i dropdown-listan eller väljer man det i fältet för tidsintervallet? I den rapporten så finns upplösning när man väljer intervallet för presentation.

Alltså det står “Kategorigrupper (per månad)”, kommer “(per månad)” vara beroende på vad man valt?

Bra, det tänkte jag inte på. Vad ska vi kalla dessa två grafer?

För så här ser det ut på årsbasis

Skulle man kalla det

  • grupperat per tidsintervall
  • grupperat per kategori respektive kategorigrupp

En off topic önskemål som blir lite mer aktuell här. Att manuellt definiera sitt startdatum. Tex är en teknik att sätta startvärdet på tillgångar ett tidigare år för att det inte ska synas i rapporter, problemet blir tex här där man kommer ha en tom kolumn om man väljer “från start” istället för att välja det manuellt. Knappen “från start” blir liksom mindre användbar om alla värden på start-datumet inte skall användas för rapporter etc.
image

Topp, det kör vi på.