Månadsbrev - januari 2022

Då är det nya året här och med det följer alltid nya och spännande möjligheter. Början på januari är också ett tillfälle för uppföljning på det gångna året, planering inför det nya och en tid för reflektion.

Jag vet inte hur det är för dig, men jag gillar början av januari. Även om det är lite kitschigt så är det på många sätt ett naturligt tillfälle för en nystart. En start innebär ju också att något annat avslutats och med Spirecta så blir det ganska naturligt. Vi stänger böckerna för det gångna året, analyserar det, tittar på lärdomarna, planerar för det nya året och vidtar de aktioner som tar ekonomin till nästa nivå.

Beroende på om du är en ny Spirecta-användare som precis påbörjat arbetet med din ekonomi eller någon som hängt med mig sedan förra året så finns det lite olika saker att göra. Nedan följer några av mina bästa tips beroende på vilken fas du är i.

Det generella tipset när det gäller månadsskifte är också följande artikel:

När du har fått in all data i Spirecta så rekommenderar jag även att välja en av frågorna att fokusera på i artikeln:

Nedan följer ytterligare några tips och reflektioner specifika för januari och årsskiftet.

Tack för att du använder Spirecta,
Jan

Specifikt för januari 2022

Nedan följer lite specifika tips och tankar för januari 2022 jämte:

Om du har några fler tips eller tankar, kommentera gärna!

Fira börsåret 2021 och gör något du kommer ihåg om 10 år

Sannolikheten är stor att du som använder Spirecta också investerar pengar på börsen i fonder eller en fondrobot som t.ex. LYSA. Förmodligen noterade du att 2021 var ett jättebrabörsår som gav ungefär 30 procents avkastning om man tog hög risk med 100 % aktie-exponering. Det är väldigt fint resultat och något jag kommer prata mer om i söndagens poddavsnitt.

Det som jag däremot kan tipsa om redan nu är att faktiskt fundera på hur du kan fira det. Det är lätt att se värdeökningen och uppskatta den i 30 sekunder och sedan gå vidare i livet. Problemet är att om ett tag kommer vi minnas börsåret 2021 lika lite som vi minns börsåret 2016.

Vad vi människor däremot är minns bättre är t.ex. upplevelser vi varit med om eller gjort tillsammans med andra. Vi minns saker vi har köpt, särskilt om de är beständiga och kan påminna oss. Därför är ett tips att faktiskt ta ut en liten del av förra årets vinst och gör något som du kommer att minnas om t.ex. 10 år. Det behöver inte ens kosta mycket pengar, men gör något minnesvärt som gör att du kommer att komma ihåg börsåret 2021.

Välj ett område där du ökar utgifterna (och ett där du minskar)

Även om du gör en fullständig budget i Spirecta så rekommenderar jag att du:

  • Väljer ett område där håller koll på utgifterna och ÖKAR dem, och

  • ett område där du håller koll och minskar dem.

Lite enligt principerna att istället för att livet ska bli “mellanmjölkigt” och varken hackat eller malet. Låt oss gå till extermerna. Lite som den amerikanske bloggaren Ramit Sethi säger:

Spendera extravagant på det som ger dig energi i livet. Älskar du skor, gå bananas på skor. Men var precis lika brutalt snål i de områden i livet som inte ger dig energi.

Vill du spela spelet på en bonusnivå, då är tricket att försöka öka inkomsterna under 2022. Hur duktig du än är, så kan du maximalt dra ner maximalt 100 % på dina utgifter. Det finns däremot ingen gräns på hur mycket som du kan tjäna. :thinking:

En insikt som jag själv fick när man en av mina närmsta vänner uttryckte:

“Mitt mål är att komma hem från en semester rikare än vad jag var när jag åkte på den.”

Sjukt provocerande, i flera år faktiskt. Men när man ser bortom det, och börjar ställa sig frågor som: “Hmm, spännande, undrar HUR det skulle kunna gå till?”. Det är då magin händer.

Bra tider är tillfällen att fylla ladorna

På samma sätt som det handlar om att fira enligt ovan är bra tider tillfällen att fylla ladorna inför sämre tider. Januari 2022 är ett bra tillfälle att se över bufferten. Har du reserver för sämre tider? Klarar du de mest troliga scenariona i ditt liv? Vilka är dessa scenarion?

Ett tips här är att skilja på vad som är farligast vs vad som är troligast. Man kan inte ta höjd för alla de farligaste scenariona utan det handlar om att hitta balansen mellan farligast och troligast.

För ett par år sedan skrev jag en artikel om just buffert och pengar för oförutsedda situationer. Det innehåller även ett överkursresonemang kring kreditkort och alternativkostnad. Det vill säga att ta hänsyn till alternativkostnaden och att det man behöver buffert för, faktiskt inte inträffar varje år.

Gör en budget i Spirecta

Under december månad har vi uppdaterat budget-verktyget i Spirecta med bl.a.

Om du inte redan har gjort det så är mitt tips att faktiskt lägga upp en budget i Spirecta. Det kommer göra månadsboksluten roligare eftersom du kommer ha något att följa upp mot.